۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۰۹۳۵۴

نگاهی نو به ابعاد قطعنامه 598 منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب نگاهی نو به ابعاد قطعنامه 598 دربردارنده مجموعه مقالات دومین همایش قطعنامه 598 منتشر شد.
همايش قطعنامه 598


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب نگاهی نو به ابعاد قطعنامه 598 شامل مجموعه مقالات دومین همایش قطعنامه 598 به کوشش حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند از سوی مؤسسه مستشهدین وصال منتشر و روانه بازار کتاب شد.

این کتاب دربردارنده 10 مقاله برگزیده دومین همایش قطعنامه 598 به قلم اساتید و صاحبنظران حوزه و دانشگاه که ابعاد مختلف این قطعنامه را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

در بخش نخست این کتاب پس از مقدمه ای که به قلم حجت الاسلام بهداروند نوشته شده، متن کامل پیام حضرت امام خمینی(ره) به مناسب پذیرش قطعنامه 598 انتشار یافته است.

پذیرش قطعنامه 598 و آرمان های جهانی انقلاب عنوان مقاله برگزیده علامه سید منیر الدین حسینی الهاشمی است؛ در بخشی از این مقاله ضمن تحلیل کامل دلایل پذیرش قطعنامه از سوی امام خمینی(ره) آمده است: غرب قطعنامه را تنظیم کرد و شرایط تحمیلی به وجود آمد که امام آن را امضا کند، اما امام(ره) با فتوای صدور قتل سلمان رشدی آن را پاره کرد، پاره کردن قطعنامه 598 به این شکل نبود که اعلام جنگ کند، بلکه عواطف عمومی را نسبت به دین وسیله قرار داد تا اصول دمکراسی غرب و مناسبات مادی آنها را نقض نماید.

دکتر زهرا فروتنی استادیار رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور نیز در مقاله ای اهداف، اصول و راهبردهای حاکم بر پذیرش قطعنامه 598 را واکاوی کرده است.

این محقق دانشگاهی در مقاله خود پذیرش این قطعنامه را یکی از مقاطع حساس تاریخ جمهوری اسلامی خوانده و با تاکید بر اینکه چرایی و چگونگی این مدعا نیازمند تحقیقات گسترده است، خاطرنشان کرده است: تحلیل محتوای کلام امام(ره) نشان می دهد که ایشان از ماهیت مسائل پشت پرده در داخل کشور و توطئه های دشمنان در داخل و خارج از کشور به خوبی اطلاع داشتند و با شناخت کامل و کافی از مسائل و رویدادهای مختلف چنین تصمیمی را اتخاذ کردند و به دلیل شدت تاسف از آن با تعبیر نوشیدن جام زهر یاد کردند.

بررسی روند پایان جنگ عنوان مقاله دیگری است که حسین علایی مشاور عالی ستاد کل نیروهای مسلح در آن دوران هشت ساله جنگ تحمیلی را بررسی کرده و با بیان اینکه تعمق و مطالعه آن را دربردارنده تجربیات گرانبها برای علاقه مندان توصیف کرده است.

وی معتقد است: گرچه پذیرش آتش بس برای امام تلخ و اتخاذ چنین تصمیمی برای ایشان چون زهر کشنده بوده است و از چنین شرایطی ناراضی بوده اند، ولی حضرت امام خمینی شجاعانه ترین تصمیم دوران حیات خود را در یک فرصت مهم اتخاذ کردند و با پذیرش مسؤولیت قبول قطعنامه از دیگر مسؤولان کشور سلب مسؤولیت کردند.

حجت الاسلام مهرداد کیان‌پور، رییس گروه روحانیت و حوزه های علمیه پژوهشگاه المصطفی نیز در مقاله‌ای نقش مسائل اقتصادی در پذیرش قطعنامه 598 را بررسی کرده است.

بررسی زمنیه های اقتصادی پذیرش قطعنامه عنوان مقاله دیگری است که با قلم محمدحسین بابالو پژوهشگر و کارشناس مسائل اقتصادی در این کتاب منتشر شده است؛ حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند نویسنده حوزوی نیز به بازخوانی علل پایان جنگ پرداخته است.

رویکردهای قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص جنگ ایران و عراق موضوع مقاله دیگری است که سردار احمد سوداگر رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در آن حماسه هشت سال دفاع مقدس را یکی از مهم ترین و ماندگارترین دوران تاریخ پرفراز و نشیب ایران توصیف کرده است.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با نگاهی تحلیلی به 10 مقاله ای که سازمان های بین المللی در خصوص ایران صادر کرده بودند نتیجه گرفته است که صدور این قطعنامه ها در آن زمان ها نه تنها کمکی به ایران و خاتمه جنگ نمی کرد، بلکه در جهت تضعیف مظلوم و محدود کردن اقدامات دفاعی و حمایت تلویحی از متجاوز بوده است.

مجید بذرافکن دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه امام صادق(ع) نیز در مقاله ای به بررسی نقش نخبگان سیاسی در پذیرش قطعنامه 598 پرداخته و تاکید کرده است: یکی از شواهدی که نشان دهنده عقب ماندگی و اختلاف برخی نخبگان سیاسی از راه و کلام امام بود، این است که امام که علی رغم میل باطنی برای مصلحت اسلام قطعنامه را پذیرفته است در صحنه ای دیگر با فتوای قتل سلمان رشدی دنیا را به چالشی تازه دعوت می کند، اما آنهایی که دیگر از مبارزه و تلاش خسته شده اند در عرصه اقتصادی به جای تکیه بر نیروهای داخلی به استقراض خارجی روی می آورند و در سیاست های اعلامی و اعمالی خویش بر کوس ناامیدی و شکست می کوبند.

از زهر کشنده تر عنوان مقاله دیگری از عباس موزونی محقق و پژوهشگر است که در کتاب نگاهی نو به ابعاد قطعنامه 598 به چاپ رسیده است، همچنین سردار محمدباقر نیکخواه جانشین اسبق بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز در مقاله ای به ارزیابی تبلیغات در کشور در مقطع پذیرش قطعنامه 598 پرداخته است. /924/ن601/ع

ارسال نظرات