۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۲۷۹۶۹۱
معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه تبریز:

عالمان دین وظیفه نشر فضایل اخلاقی را برعهده دارند

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام اصل‌نژاد با بیان این‌که اخلاق و بیان مباحث اخلاقی یکی از مباحث لازم جامعه و از ضرورت‌های آن به شمار می‌رود، بررسی و نشر فضائل مرتبط با اخلاق را یکی از وظایف عالمان دینی خواند.
امام صادق

حجت الاسلام سید ودود اصل نژاد، معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به ضرورت اخلاق و طرح مباحث اخلاقی، گفت: حضرت امیرمؤمنان در این خصوص می فرماید، که اگر بهشت و جهنمی نبود، شایسته بود که انسان ها به جانب مباحث اخلاق بروند.

 

وی در ادامه با تأکید بر این‌که اخلاق یک نیاز بشری و انسانی است، افزود: بنابراین اخلاق و بیان مباحث اخلاقی یکی از مباحث لازم جامعه و از ضرورت های آن به شمار می‌رود، از این رو توجه، بررسی و نشر فضائل اخلاقی از جمله وظایف عالمان دینی است.

 

این استاد حوزه در ادامه، با اشاره به ایام شهادت امام جعفر صادق(ع)، امام ششم شیعیان، تصریح کرد: این امام همام زندگی را با اخلاق گوارا و لذت بخش عنوان می کند و می فرماید؛ هیچ زندگی ای گواراتر از نیک خوئی نیست.

 

وی ادامه داد: این حدیث به خوبی می رساند که اگر زندگی اجتماعی، خانوادگی و حتی انفرادی توأم با اخلاق باشد، برخوردار از شادی و نشاط و شادابی خواهد بود، جامعه و خانواده ای که اخلاق را مراعات نکنند، نشاط و شادابی از آن رخت خواهد بست.

 

معاون تهذیب مدرسه طالبیه، با بیان این‌که، حضرت امام صادق(ع) تنها به بیان اهمّیت و ارزش اخلاق بسنده نکرده است، افزود: امام صادق(ع) نه تنها ضرورت این مباحث را طرح کرده است، بلکه برای ثمر بخش بودن آن در جامعه، به بیان موارد و مصداق‌های عینی آن نیز پرداخته است تا اینکه مسئله مذکور ملموس تر و محسوس تر شود.

 

وی در ادامه، ابراز داشت: امام صادق(ع) در روایتی، مکارم اخلاق را در 10 مورد می شمارد و یقین، قناعت، بردباری، سپاس گذاری، خویشتن داری، خوش برخوردی، سخاوتمندی، غیرت، شجاعت و جوانمردی را از مکارم اخلاق ذکر می کند.

 

حجت الاسلام اصل نژاد، خاطرنشان کرد: در قرآن کریم به فوائد دنیوی اخلاق مانند گشایش در رزق، توانایی بازشناسی حق از باطل، افزایش برکات آسمانی و زمینی، آرامش روحی و روانی، اشاره شده است وگاهی نیز ثمرات و پیامدهای اخروی اخلاق نیک بیان گردیده است، بنابراین اخلاق در محور دین و انسانیت هر دو معنا و اهمیت دارد و از جمله ثمرات دین اسلام اعتلا و هدایت اخلاقی بشر بوده است./854/ت302/ی

ارسال نظرات