۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۳۲۲۶۷۹
حجت‌الاسلام والمسلمین مرعشی مطرح کرد؛

نگرانی آیت‌الله مرعشی از نابودی فرهنگ شیعه به دست بیگانگان

خبرگزاری رسا ـ رییس کتابخانه آیت الله مرعشی این کتابخانه را یکی از بزرگترین کتابخانه‌های خطی جهان خواند و گفت: آیت الله مرعشی از تسلط یا نابودی فرهنگ شیعه به دست بیگانگان بسیار نگران بود؛ از این‌رو با مجاهدت‌های فراوان توانست، بسیاری از آثار شیعه و نسخ خطی را جمع‌آوری کند.
حجت الاسلام و المسلمين سيد محمود مرعشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی، رییس کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در برنامه دیدار شبکه قرآن سیما با موضوع گفت‌وگو با علما و شخصیت‌های قرآنی و معارفی کشور که همه روزه ساعت 20 در ایام نوروز پخش می‌شود به زندگینامه آیت الله مرعشی نجفی اشاره کرد و گفت: مرحوم پدرم در نجف در خانواده‌ای اهل علم و عمل متولد شد و در حدود سن 24 سالگی به درجه اجتهاد رسید؛ پدر ایشان از علمای بزرگ نجف بود و با آیت الله خویی و علامه طباطبایی نیز از جهاتی نسبت فامیلی داشته‌اند.

 

رییس کتابخانه آیت الله مرعشی، این کتابخانه را یکی از بزرگترین کتابخانه‌های خطی جهان خواند و ابراز داشت: حضرت آیت الله مرعشی نجفی روزی در نجف از بازار قیصریه رد می‌شد و متوجه شد که وارثان و فرزندان علما، آثار و نسخ خطی علما را در این بازار به حراج می‌گذارند و هر کسی که پول بیشتری بدهد، کتاب را دریافت می‌کند.

 

وی تصریح کرد: آیت الله مرعشی نجفی در این میان متوجه شد، فردی به نام کاظم دلال، کتاب‌ها را خریداری می‌کند و هر هفته محصولات علمی علمای شیعه را به نماینده انگلیس و استعمار در بغداد تحویل می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مرعشی افزود: آیت الله مرعشی نجفی از تسلط یا نابودی فرهنگ شیعه به دست بیگانگان بسیار نگران می‌شود؛ از این‌رو یک وعده ناهارش را حذف می‌کند و بعد از ظهرها بعد از فراغت از تحصیل و درس در کارخانه برنج‌کوبی مشغول به کار می‌شود و به دلیل اصرار بر خرید کتاب‌ها، نمازهای استیجاری نیز تقبل می‌کند.

 

وی با اشاره به مجاهدت آیت الله مرعشی برای حفظ فرهنگ شیعه و آثار خطی یادآور شد: مرحوم پدرم در عین حالی که به سختی این مجموعه را جمع‌آوری کرده بود؛ در ایام موشک‌باران قم از سوی صدام، ما نگران بودیم که موشکی به کتابخانه اصابت کند و همه نسخ‌ نابود شود، اما مرحوم آیت الله مرعشی با آرامش و اعتقاد خاصی به ما تضمین می‌داد که این کتابخانه و اخبار آل محمد(ص) در محضر حضرت فاطمه معصومه(س) است و هیچ آسیبی نمی‌بیند.

 

رییس کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی به زندگی شخصی آن مرحوم اشاره و خاطرنشان کرد: مادرم تعریف می‌کرد که در مدت طولانی زندگی با مرحوم پدرم، هیچ وقت نزاع و ناراحتی با هم نداشته‌اند و همیشه آیت الله مرعشی به مادرم احترام می‌گذاشت و بسیار در کارهای منزل به مادرم کمک می‌کرد.

 

وی با اشاره به معرفی نسخ خطی و کتاب‌های تألیف شده، یادآور شد: در آثار خطی این کتابخانه همیشه قرآن کریم، محور بوده است، همان گونه که نسخه قرآن کوفی با تأیید پرفسوری از کشور ترکیه که 60 سال به آثار قرآنی پرداخته بود، مربوط به اوائل قرن دوم هجری و خط آن منسوب به امام سجاد(ع) است و با بیش از 200 برگ در جهان منحصر به فرد است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مرعشی گفت: برخی از نسخ خطی به چاپ رسیده است و هر کدام از آثار کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، تاریخچه و مراجعه کنندگانی دارد که علاقمندان می‌توانند برای آشنایی با این آثار به کیهان فرهنگی سال 82 به شماره 204 مراجعه کنند./908/پ202/ی

ارسال نظرات