۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۷۵۲۳۷۸
اخبار انتخابات (۱۶)؛

از مشارکت یواشکی عارف در انتخابات تا به میدان آمدن چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو!

از مشارکت یواشکی عارف در انتخابات تا به میدان آمدن چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو!
در این بسته خبری به بررسی سخنان قالیباف درباره لیست ائتلاف نیرو‌های انقلاب، نشست خبری آقای محصولی، مشارکت یواشکی عارف در انتخابات و به میدان آمدن چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، کمتر از 48 ساعت به زمان انتخابات یازدهم اسفند باقی مانده است و در ساعات پایانی جریان ها و گروه های سیاسی در حال تبلیغ لیست نامزدهای خود هستند.

از این رو در این بسته خبری به بررسی اتمام ساعت تبلیغات انتخاباتی، سخنان قالیباف درباره لیست ائتلاف نیروهای انقلاب، نشست خبری آقای محصولی، مشارکت یواشکی عارف در انتخابات و به میدان آمدن چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو پرداخته شده است.

از مشارکت یواشکی عارف در انتخابات تا به میدان آمدن چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو

تبلیغات انتخاباتی ساعت ۸ صبح فردا به پایان می‌رسد

ستاد انتخابات کشور روز چهارشنبه (نهم اسفند ماه) اطلاعیه شماره ۱۷ را به شرح زیر صادر کرد:

بسمه تعالی

به آگاهی ملت شریف ایران اسلامی می رساند، با عنایت به ماده (۷۰) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده (۱۷) قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، تبلیغات نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری در ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۰ به پایان می رسد و هرگونه فعالیت تبلیغاتی پس از آن ممنوع می باشد.

لذا از کلیه نامزدها، احزاب، گروه های سیاسی، هواداران و عموم مردم عزیز تقاضا می شود پس از پایان مهلت زمان تبلیغات، از انجام هرگونه فعالیت تبلیغی له یا علیه نامزدها پرهیز نموده و در روز اخذ رای نیز از به همراه داشتن هرگونه اقلام یا نماد تبلیغاتی (نظیر: عکس، بروشور و...) خودداری نمایند.

از مشارکت یواشکی عارف در انتخابات تا به میدان آمدن چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو

ائتلاف نیروهای انقلاب فقط یک فهرست مشترک منتشر کرده است

محمد باقر قالیباف در پیامی ویدئویی دربارۀ فهرست جبهۀ انقلاب گفت: ائتلاف نیروهای انقلاب فقط یک فهرست مشترک منتشر کرده است.

از مشارکت یواشکی عارف در انتخابات تا به میدان آمدن چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو

قطعاً لیست اصلی همین فهرست مشترک پایداری و شورای ائتلاف است

صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری در جریان نشست خبری امروز خود گفت: تنها فهرست مورد نظر ما لیست مشترک پایداری و شاناست.

خبرنگاری از دبیرکل پایداری پرسید: آقای قالیباف در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که لیست اصلی ما همین لیست مشترک شانا و پایداری به عنوان لیست اصلی جبهه انقلاب است و در دیگر لیستها حضور ندارند، آیا نامزدهای پایداری هم فهرست اصلی‌شان همین لیست است و بقیه فهرست‌ها با نظر شخصی خودشان اسم نامزدهای پایداری را اضافه کردند؟

محصولی افزود: اگر ائتلاف کنیم و بعد از آن حرف دیگری بزنیم که دیگر اسم آن ائتلاف نیست. بنابراین قطعاً لیست اصلی جبهه پایداری و دوستان ائتلاف همین لیستی است که اعلام شده است.

وی ادامه داد: همانطور که در تبلیغات هم شاهد هستید لیست ما دو سرلیست دارد. یکی آقای قالیباف و دیگری آقای آقاتهرانی. یعنی ضمن احترام به همه نامزدهای دیگری که در لیست هستند، راس  دو گروه، هردو سرلیست هستند.

از مشارکت یواشکی عارف در انتخابات تا به میدان آمدن چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو

مشارکت یواشکی عارف در انتخابات

محمدرضا عارف، فعال چپ و رئیس سابق جبهه اصلاحات که سابقه تحریم انتخابات را هم دارد طی بیانیه‌ای پیرامون انتخابات روز جمعه بر مشارکت انتخاباتی تأکید کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، عارف در این بیانیه اگرچه در سطور مختلفی به زعم خود تقلا کرده تا انتقاداتی را نسبت به انتخابات مطرح کند لکن در بخش پایانی بیانیه‌اش می‌نویسد: کشور ما همچنان با یک انتخابات استاندارد و کاملا دموکراتیک فاصله دارد که به نظر می رسد یکی از دلایل آن برتری نهادهای انتصابی بر نهادهای انتخابی در این امور است ولی در همین فضای حداقلی باید برای اصلاح حکمرانی نقش آفرینی کرد.

او سپس در کنایه به تعارض چپ‌های تحریمی و چپ‌های مشارکت‌جو گفته است: البته جریان اصلاحات یک جریان با تکثر دیدگاه‌ها و ایده های مترقی است که حامیان گفتمان اصلاحات قاعدتا باید به تصمیمات اتخاذ شده توسط مراجع تصمیم گیر این جریان احترام بگذارند و از طرفی به دلیل ذات تکثر گرا این جریان سیاسی نباید مانع از ارائه نظرات و ایده ها بعضا متفاوت با مراجع تصمیم گیر این جریان از جمله در موضوع انتخابات شد و طرح نگاه های مختلف را نشان از تفرقه و اختلاف ارزیابی کرد که چه بسا فرصت بیان نظرات مطمئنا به قوام و استحکام بدنه جریان اصلاحات منجر خواهد شد.

عارف می‌افزاید: از این رو به نظر می رسد مردم فهمیم ایران مطمئنا با حضور خود بهترین تصمیم را در آوردگاه انتخابات اتخاذ خواهند کرد و اجازه نخواهند داد نقشه های شوم جریان هایی که به دنبال تغییر جمهوری اسلامی و یک دست سازی هستند یا خواب جریان های برانداز تعبیر شود که بی تردید حضور در این عرصه تاثیر گذار به اشکال مختلف می تواند موثر واقع شود .به امید فردای بهتر برای ایران عزیزمان .

اگرچه در فضای فعلی که برخی اصلاح‌طلبان ستادی و چهره‌های هسته سخت این جریان به فرموده حجاریان دست به تحریم انتخابات زده‌اند؛ موضع مشارکت‌جوی عارف مغتنم است لکن نباید از نظر دور داشت که او با معرفی نکردن نامزد یا فهرست انتخاباتی عملا به حرکت در میانه حق و باطل رو آورده است.

این شأن رجال سیاسی نیست که در آستانه انتخابات مثل شهروند غیر سیاسی ظاهر شوند و خود را ناتوان از معرفی فهرست انتخاباتی جلوه دهند. بلکه شأن آنها دقیقا این است که هم در انتخابات مشارکت داشته باشند و هم نامزد و لیست انتخاباتی معرفی کنند.چه اینکه در چنین حالتی عارف مثل دکتری است که مردم برای درمان به وی مراجعه می‌کنند اما او حاضر به ارائه نسخه درمانی نیست!

مع‌الوصف مجددا تأکید می‌شود که موضع مشارکت‌جوی عارف در هنگامه تحریم انتخابات از سوی جبهه اصلاحات و کسانی مثل محمد خاتمی؛ یک موضع مغتنم است و باید از آن حمایت کرد.

از مشارکت یواشکی عارف در انتخابات تا به میدان آمدن چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو

چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو به میدان آمده‌اند

محمود واعظی، از صاحب‌منصبان ستادی دولت اعتدال در پاسخ به این سوال که روند مشارکت مردم در انتخابات را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: اعتقادمان بر این است که برای تحول در کشور، اصلاح و تغییر هیچ راهی غیر از مشارکت بالای مردم وجود ندارد. مشارکت بالای مردم، مشارکت در امور سرنوشت خودشان است.

او تأکید می‌کند:‌ امیدوارم فضای مناسبی به وجود بیاید و مردم بیشتر بیایند.

تأکید بر مشارکت انتخاباتی، شأن یک حزب و یک رجل سیاسی است و خوشبختانه می‌بینیم که علیرغم تأکید جبهه اصلاحات بر تحریم مشارکت اما رجال اصیل و کارآزموده جریان چپ با این ایده مخالف هستند.

این افراد که بیشتر در دو قالب بیانیه 110 امضایی و احزابی مثل کارگزاران، ندای ایرانیان و حزب اعتدال و توسعه می‌توان به فعالیت‌های مشارکت‌جویانه آنها نگریست؛ نشان دادند که اهل پیروی از سانترالیسم و دیکتاتوری حزبی جریان چپ نیستند و مهمتر اینکه حاضر به عبور از خطوط قرمز نظام اسلامی هم نیستند.

همه باید بدانیم که در فراروی تحریم انتخابات، گزینه اسلحه و نافرمانی مدنی خیابانی قرار دارد و از همین روست که برخی محافل تحلیلی تأکید دارند تحریم انتخابات یک خیانت است.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات