۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۷۵۶۱۷۲

کرسی بررسی فقهی تولید و کاربرد سلاح‌ هسته‌ای از دیدگاه آیت الله خامنه‌ای برگزار شد

کرسی بررسی فقهی تولید و کاربرد سلاح‌ هسته‌ای از دیدگاه آیت الله خامنه‌ای برگزار شد
توسط دفتر قم موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و موسسه عالی حوزوی امام رضا (ع) کرسی علمی ترویجی با عنوان بررسی فقهی تولید و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه‌ای را برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، توسط پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری دفتر قم موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و موسسه عالی حوزوی امام رضا (ع) کرسی علمی ترویجی با عنوان «بررسی فقهی تولید و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی» برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام گرامی پور استاد حوزه علمیه با تاکید براینکه در حرمت استفاده از سلاح‌ها اتمی بین علمای شیعه اختلاف زیادی وجود ندارد، اظهار داشت: ولی در مورد تولید و نگهداری از سلاح‌های اتمی اختلافات جدی وجود دارد؛ علت حرمت استفاده از سلاح‌های اتمی قرآن، روایت و حکم عقل است.

استاد حوزه علمیه یکی از دلایل عدم استفاده از سلاح‌های اتمی را کشتار‌های غیر نظامی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که به دلیل دستورات دینی و حکم عقل به دنبال سلاح اتمی نخواهیم رفت؛ فتوای عقلی و شرعی حرمت استفاده از سلاح اتمی را تایید می کند و فتوا برگرفته از استکشاف حکم خداوند از ادله است.

کرسی «بررسی فقهی تولید و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی» برگزار شد

همچنین حجت الاسلام سعید صلح میرزایی مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم با تاکید براینکه منطق تصمیم گیری رهبر انقلاب اسلامی براساس مبانی اسلامی است، ابراز کرد: در ادله حرمت بکارگیری سلاح اتمی باید تدقیق شقوق صورت گیرد و ممکن است در جایی که قیود استفاده از سلاح اتمی قابل پیشگیری باشد استفاده از سلاح اتمی مباح باشد.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم با اشاره به اینکه تعیین مصداق ظلم برای حکم عقل مشکل است، گفت: در مقابله به مثل در مصداق ظلم بودن محل اشکال است و در دستورات دینی اجازه داده شده که به همان میزانی که دشمن ضربه زده شده مقابله  به مثل شود.

کرسی «بررسی فقهی تولید و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی» برگزار شد

حجت الاسلام عنایت الله رمضانپور استاد سطوح عالی قم و پژوهشگر فقه سیاسی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در بحث حکم استفاده از سلاح اتمی جمع بین مناقضات در پاسخ به مناقشات لازم است، گفت: در برخی موارد اصل جواز هزینه زائد در مسائل امنیتی قابل دفاع است و ممکن است جهاتی در کارکرد عقلائی بمت اتم لحاظ شده باشد.

استاد سطوح عالی قم و پژوهشگر فقه سیاسی با طرح این سوال که آیا در ادله مقابله به مثل به هر قیمتی بازدارندگی ممکن است؟ افزود: دلیل صریحی در این مسئله نداریم؛ در برخی جا‌ها ممکن است لازم باشد برای بازدارندگی قدرتی از خود نشان دهیم تا دشمن بترسد، البته بعضی از فتوا‌ها ممکن است ناظر به مسئله ارهاب نباشد.

ارسال نظرات