۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۷۵۶۳۱۰
تولیت آستان قدس رضوی:

رسالت معلمی فراتر از جغرافیای کلاس درس است

رسالت معلمی فراتر از جغرافیای کلاس درس است
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه رسالت معلمی فراتر از جغرافیای کلاس درس است، گفت: حضور در کلاس تنها جلوه‌ای از ظهور و بروز معلمی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار با معلمان و اساتید مدارس‌ و دانشگاه‎ های آستان قدس رضوی اظهار کرد: دستور قرآن است که در راه دفاع از دین و ارزش‌ها نباید از هیچکس جز خدا هراس داشت و شهید مطهری اینگونه بود.

وی افزود: رسالت معلمی تنها تدریس دروس مختلف علمی نیست، معلمان باید با تسلط بر اخلاق اسلامی، آداب و مبانی دینی احیای فضیلت‌ها و امر اهل بیت(ع) را انجام دهند؛ هنگامی که یک معلم ریاضی، زبان انگلیسی یا علوم دیگر از معنویات می‌گوید، بسیار این سخن اثرگذارتر از سخن یک معلم دینی است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه، رسالت معلمی فراتر از جغرافیای کلاس درس است، اظهار کرد: معلمی تنها در مدرسه و دانشگاه معنا پیدا نمی‎کند، حضور در کلاس تنها جلوه‌ای از ظهور و بروز معلمی است معنای معلمی به مراتب گسترده ‎تر و بالاتر و جغرافیای آن همه عالم است.

معلمی به کلاس درس خلاصه نمی‌شود

وی ادامه داد: همانگونه که نماز تجلی عبودیت و بندگی خداوند بوده اما تمام بندگی نیست، کلاس نیز یک جلوه عینی معلمی است اما معلمی به کلاس خلاصه نمی‎‌شود؛ لذا اگر حتی روز میلاد پیامبر خاتم(ص) را نیز روز معلم بنامند، سزاوار است.

تولیت آستان قدس اظهار کرد: سخن امام(ره) مبنی بر معلّمی شغل انبیا است بر گرفته از آموزه‌‎ها، متون و منابع دینی و نشان دهنده جایگاه ارزنده و رفیع معلمی است زیرا انبیاء خود معلم بشر بودند و وجوب هدایتگری معلم از متون و آموزه‌‎های دینی استنباط می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود برخی ویژگی‏ های ممتاز شخصیت شهید مطهری را بیان و با اشاره به جامعیت علمی این معلم شهید، عنوان کرد: مطالعات علمی علامه مطهری بسیار فراگیر و جامع بود، بطوریکه تقریبا در تمام حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی ایشان صاحب نظر بودند.

وی افزود: شهید مطهری آنجا که احساس می‎‌ کند جامعه به هدایت و روشنگری نیاز دارد، بی اعتنا به سرزنش‌ها و خطرات وارد میدان می‌‎شود، تا آنجا که وقتی در مقاله ای در نشریه «زن روز» به مسئله حقوق زن در اسلام حمله‌ می‌شود، شهید مطهری در همان نشریه و همان ستون مقاله ای در خصوص «نظام حقوق زن در اسلام» می‏‌نویسد و پاسخ هجمه‌ها را می‌دهد.‎

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: شهید مطهری در راه دفاع از اسلام و تبلیغ دین برای خود شئوناتی قائل نبود و برای خود تنها شأن دفاع از دین و تربیت مردم قائل بود بطوریکه روزی برکتاب سنگین «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی شرح می‏‌نویسد و روزی به نیاز جامعه در جایگاه یک فیلسوف برجسته، کتاب ساده‎ ای همچون «داستان راستان» برای عموم مردم تألیف می‌کند.

ارسال نظرات