۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۵۶۶۹۶

رونمایی از مجموعه ۶ جلدی کتاب «عراق شناسی و اعتاب مقدسه» در نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از مجموعه ۶ جلدی کتاب «عراق شناسی و اعتاب مقدسه» در نمایشگاه کتاب تهران
به همت بوستان کتاب از مجموعه ۶ جلدی کتاب «عراق شناسی و اعتاب مقدسه» اثر محمدجواد مهری در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ارائه و رونمايي از مجموعه 6 جلدي كتاب «عراق شناسي و اعتاب مقدسه» از آثار استاد محمدجواد مهري در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نويسنده در مقدمه اين مجموعه نفيس آورده است: سرزمین عراق، قبور مطهّر و منوّرتعدادی ازامامان، امامزادگان، صحابه گرانقدرپیامبر اسلام و شخصیّت­های برجسته­ شیعه را در بردارد. خداوند متعال برای اولین بار نعمت بزرگ زیارت آن عزیزان و سروران پاک را در مرداد ماه سال 1382 شمسی، به این حقیر سر تا پا تقصیر عنایت فرمود و با حضور در این سرزمین و زیارت عتبه مقدّسه و دیدن جاهای دیدنی و خاطره ­انگیز این دیار و یادداشت مطالبی در این زمینه، بر آن شدم که پیرامون اماکن مقدسه عراق و سرگذشت آن پاکان در خاک خفته دیار غربت، تحقیقاتی داشته باشم.

وی می افزاید: سرانجام توفیق ­رفیق راه شد و پس از چند صباحی، خوشبختانه به انجام آن موفق گردیدم و مجموعه­ای بنام «سرزمین آرزوها» تدوین و به زیور طبع آراسته و بیش از بیست بار چاپ و توزیع و مورد استقبال زائرین عزیز واقع شد. تا اینکه سرانجام پس از گذشت 15 سال از چاپ­های متعدد این مجموعه، به پیشنهاد عده­ای از روحانیون و مدیران محترم کاروان­های زیارتی عتبات عالیات، این مجموعه با نگاهی تربیتی، آموزشی، کامل­تر و به صورت تفکیکی برای هر پنج شهر زیارتی عراق، یک مجموعه شش جلدی به شرح ذیل تنظیم شده است:

1. عراق ­شناسی وآداب سفر به عتبه مقدسه. 2. نجف شناسی. 3. کوفه شناسی. 4. کربلا شناسی. 5. کاظمین شناسی. 6. سامراء شناسی.

رونمایی از مجموعه ۶ جلدی کتاب «عراق شناسی و اعتاب مقدسه» در نمایشگاه کتاب تهران

گر چه تاکنون درباره عتبات عالیات، کتابهای متعدّدی نوشته شده، ولی در عین حال، مجموعه پیش رو، دارای مزایای ذیل است:

يك- سعی شده مطالب این مجموعه، با تکیه بر منابع کهن و معتبر ذکر گردد و هر جا که مطلبی، شرح و بسطی لازم داشته، آن را در پاورقی نگاشته­ایم.

دو- حاوی همه­ موضوعات تاریخی اماکن متبرکه­ی شهرهای زیارتی عراق بوده و در واقع بازشناسی و تبیین یک دوره تاریخ و جغرافیای اماکن زیارتی عراق است.

سه - علاوه بر اماکن تاریخی و زیارتی عتبات عالیات، آداب سفر به عتبه مقدسه، دانستنی­های زیارت، فضیلت شهر، ثواب زیارت، زیارت نامه مربوطه با ترجمه، زندگانی مدفونین در این اماکن، زبان شناسی، نقشه­ راهنمای آستان­های مقدّس و فاصله شهرها با محاسبه کیلومتر نیز آمده است.

بنابراين می­توان ادعا کرد مطالعه و همراه داشتن این نوشتار؛ زائرین محترم، بویژه روحانیون و مدیران کاروان­های زیارتی عتبات عالیات را، از کتاب­های دیگر بی­نیاز می­سازد.

گفتنی است سي و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از 19 ارديبهشت افتتاح تا پايان روز شنبه 29 ارديبهشت ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظرات