۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۷۵۶۷۳۸

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» آغاز شد

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» آغاز شد
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» با حضور ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی و ۶۰ ناشر خارجی آغاز شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۰ نوزدهمین روز اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) آغاز شد؛ بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور در سی‌وپنج سالگی خود با حضور ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی در دو بخش مجازی و فیزیکی و حدود ۶۰ ناشر خارجی، تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه میزبان کتاب‌دوستان و کتاب‌بازها است. آیین افتتاح رسمی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳، ساعت ۱۵ (چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان فرهنگی و اصحاب صنعت نشر کشور، در «کوشک کتاب» واقع در شبستان مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

فامیل‌های وابسته نمایشگاه کتاب

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، الگوی عرضه کتاب در دو قالب مجازی و فیزیکی را حفظ کرده و ابتکار حضور کتاب‌فروشان در کنار ناشران در بخش مجازی نمایشگاه که میراث سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب است را گسترش داده و حضور کتابفروشان با رفع نواقص نمایشگاه سال گذشته، امسال ادامه دارد.

طبق اعلام مسئولان نمایشگاه ۱۴۰۳، ویترین‌داران حاضر در نمایشگاه کتاب تهران از ۲۱۰ در نمایشگاه سی‌وچهارم به ۳۶۰ کتابفروشی در نمایشگاه سی‌وپنجم افزایش پیدا کرده است. همانند دوره سی‌وچهارم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران حاضر در بخش فیزیکی، ملزم به حضور در بخش مجازی نیز هستند؛ اما آن دسته از ناشران که برای حضور در بخش مجازی ثبت‌نام کرده‌اند، الزامی برای عرضه کتاب در بخش فیزیکی ندارند.

طبق آیین‌نامه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران حاضر در بخش حضوری ملزم به عرضه کتاب‌های منتشر شده در ۵ سال منتهی به نمایشگاه هستند اما کاربران در بخش مجازی نمایشگاه می‌توانند از کتاب‌های منتشر شده ۱۰ سال اخیر ناشران بازدید و خرید کنند. به‌گفته قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ در سومین سال پیاپی، همه ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند علاوه‌براین نمایشگاه کتاب از فضای بیشتری برخوردار شده است.

بنابراین ناشران عمومی در شبستان مصلا، ناشران دانشگاهی در رواق غربی؛ ناشران کودک و نوجوان، طبقه همکف و ضلع جنوبی رواق شرقی؛ ناشران خارجی و ناشران دیجیتال در طبقه اول رواق شرقی و ناشران آموزشی در طبقه دوم رواق شرقی، بخش بین‌المللی و کشور مهمان ویژه در رواق غربی، جانمایی شدند. در مجموع مساحت نمایشگاه قریب به ۱۵۰ هزار مترمربع است.

خارج‌نشین‌های نمایشگاه کتاب

طبق اعلام رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، حدود ۶۰ ناشر خارجی و چهره فرهنگی از ۲۵ کشور جهان در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ حاضر هستند؛ علاوه‌براین ۵۰ مهمان غیرایرانی در بزرگترین رویداد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند. حدود ۵۰ هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ عرضه خواهد شد که باتوجه به حجم بار دریافتی پیش‌بینی می‌شود، حجم کتاب‌های خارجی، ۷۰ تُن باشد. کشور یمن، مهمان ویژه دقیقه نودی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است که یازده روز قبل از شروع نمایشگاه جایگزین مهمان تدارک دیده، یعنی هند شد.

به‌گفته رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بعد از حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری سفارت ایران و بعد از آن پاسخ ایران، بیانیه‌ای صادر شد که امکان حضور اتباع هند در ایران ممنوع شد، در این زمینه سفیر هند مهلت خواست که مسئله حل شود. به‌رغم تلاش‌ها، محدودیت و ممنوعیت رفع نشد و در فرصت اندک، کشور یمن به‌عنوان کشور میهمان ویژه اعلام شد.

جیب به جیب در نمایشگاه کتاب

«تخفیف»، همواره یکی از مشوق‌های کتاب‌دوستان در نمایشگاه و خرید کتاب در این رویداد بزرگ بوده و هست. امسال میزان این تخفیف در دو بخش حضوری و مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا سقف ۱۰ درصد تعیین شده است. در بخش اختصاص بُن خرید از نمایشگاه کتاب تهران هم امسال مطابق دوره‌های قبل تسهیلاتی برای دانشجویان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و طلاب اختصاص پیدا کرده؛ این یارانه اعتباری خرید (بُن کتاب) صرفاً در بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل استفاده است و با عنوان «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند.

براساس اعلام مسئولان نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳، برای دریافت این یارانه در هنگام درخواست، نیازی به واریز وجه از سوی متقاضیان نیست و یارانه اختصاصی در زمان خرید کتاب محاسبه و کسر خواهد شد.

طبق اعلام سخنگو، در دوره سی‌وپنجم نمایشگاه کتاب تهران، سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب مبلغ ۷۰۰ هزار تومان است که ۴۰ درصد آن حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامیان مالی است و ۶۰ درصد آورده دانشجویان. همچنین سقف یارانه اعتباری اعضای هیئت علمی، ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است که ۵۰ درصد آن سهم استادان و ۵۰ درصد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد و حامیان است.

تشکیل ستاد تجهیز کتابخانه‌های مدارس در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ ازجمله اقدامات حمایتی دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش است؛ هدف از تشکیل این ستاد بهره‌مندی از فرصت نمایشگاه کتاب تهران برای تجهیز کتابخانه ۱۰۰۰ مدرسه است.

دستگاه‌های همیار نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳

براساس سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امسال بیش از ۷۰ دستگاه مختلف، ازجمله شهرداری تهران، نیروی انتظامی، شرکت ملی پست ایران، مجموعه مصلی امام خمینی (ره)، بانک ملی ایران، آتش‌نشانی و … در حال فعالیت هستند تا مجموعه نمایشگاه میزبان بهتری برای دوست‌داران کتاب باشد و خدمات بهتری به مردم ارائه دهد.

لازم به ذکر است سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود و سامانه ketab.ir فضای مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

ارسال نظرات