۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۷۵۵۷۲۶
به همت بنیاد شیخ انصاری؛

اولین نشست «منزلت فقه و اخلاق در دستگاه استنباطی امام خمینی» برگزار شد

اولین نشست «منزلت فقه و اخلاق در دستگاه استنباطی امام خمینی» برگزار شد
اولین نشست از سلسله نشست های «منزلت فقه و اخلاق در دستگاه استنباطی امام خمینی» با موضوع« تأثیر متقابل فقه و اخلاق در انسان‌سازی و جامعه‌سازی» برگزار شد. 

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، اولین نشست از سلسله نشست های «منزلت فقه و اخلاق در دستگاه استنباطی امام خمینی» با سخنرانی حجت الاسلام گرجیان و با موضوع« تأثیر متقابل فقه و اخلاق در انسان‌سازی و جامعه‌سازی» در سالن دکتر بهشتی دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد. 

در این نشست که به همت بنیاد شیخ انصاری برگزار شد حجت‌الاسلام گرجیان بیان داشت: باتوجه‌به حیث هستی‌شناسی و انسان‌شناسی اسلامی، سه سطح عالم عقل، عالم مثال و عالم ماده قابل تصویر است که باید انسان و هستی را در این سه سطح بررسی کرد. 

وی افزود: با این تبیین طریقت و شریعت هر دو در یک مسیر قرار می گیرند و نباید این دو را از هم تفکیک کرد. فقه را نباید محدود به شریعت و واجبات و محرمات گرداند؛ بلکه باید در کنار عالم ماده، مراتب انسانی عقل، مثال نیز لحاظ شود. به عبارتی بین علم و اخلاق تعارضی نیست و هر کدام نشان دهنده بخشی از ساختار انسان‌شناسی است.  

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه ابراز داشت: انسان با فقه تنها به سعادت و کمال نمی‌رسد همچنان که با فقه بدون اخلاق نیز نمی‌تواند به تکامل برسد؛ بنابراین منکر حقیقت و ظرفیت فقه در انسان‌سازی نیستیم؛ اما نباید تک ساحتی دیده و فقه را حداقلی معنا کرد. 

وی در پایان افزود: با نگاه فقه حداقلی، اگر بحث‌های معارفی، به‌خصوص قرآن کریم از نظام اجتهادی حذف شود، هیچ اتفاقی در خروجی فقهی نخواهد داشت! و این نشان از این دارد که بین علوم اسلامی جدایی و افتراق حاصل شده است. درحالی‌که امام خمینی با فقه اکبر، فقه اوسط و فقه اصغر سعی در وحدت و یگانگی علوم در استنباط دین دارد.

 

ارسال نظرات